Målbild

Tankar

Vilket område ska utvecklas?

Vad är er målbild inom detta utvecklingsområde?

Hur formulerar jag en bra målbild? Vad är rimligt?

Använd gärna ”SMARTA” mål!

Specifikt, tydligt och konkret, Lärarna ska använda digital teknik varje lektion.

Mätbart, tid, kvantitet och kvalitet, Varje lärare visar senast ht 20 två digitala projekt som fördjupat elevernas lärande.

Accepterat, Jag vill göra det.

Realistiskt, det är möjligt att göra detta för mig.

Tidssatt, realistisk tidsram

Ni kan därefter ha dessa sju punkter med i arbetet för att skapa engagemang:

1. Utveckla tydliga och gemensamt bestämda visioner och strategier.

2. Översätt visionerna och strategierna till tydliga, lättförståeliga mål och åtgärder.

3. Se till att utveckla och bygga passion för visionen, strategierna och målen hos dem som ska implementera dem.

4. Var tydlig vad gäller individuella roller och krav och förankra dem genom hela organisationen.

5. Se till att medarbetarna har de förmågor, den information och de resurser som krävs för att nå målen.

6. Ge tydlig och vältajmad feedback.

7. Ge meningsfulla incitament för att utveckla/använda sig av de kompetenser som krävs för att nå målen.

Ett tips är att baklängesplanera! När hela processen är klar hur ser det ut då? Vilken kompetens har eleverna? Vilken kompetens har personalen? Vilken kompetens har jag/ledningsgruppen? På vilket sätt påverkar det elevernas lärande/måluppfyllelse? Därefter planera bakåt. Vad behöver då göras? Hur ser vägen ut till målbilden? Vilket är nästa steg för att vi ska nå målbilden?

Stöd

Verksamhetsnära IT-pedagogs och central IKT-pedagogs stöd

• Stöd i utformandet av målbild

Diskussionsforum

Nedan kan ni rektorer dela med er av era erfarenheter som berör denna del av processen. Ex. tips och fallgropar på hur du som rektor tillsammans med berörda formulerar en tydlig målbild.