Hur?
Tankar
Presentera analysen av skattningen till personal.
Det är alltid bra med transparens och det kan bidra till att skapa mening för personalen till varför en insats behövs göras.
Hur ska ni organisera och strukturera arbetet?
Ett tips är att ta med personal i denna del. Det kan underlätta utvecklingsarbetet. Ett exempel är att brainstorma tillsammans för att sedan arbeta vidare med IKT-guppen.
Ett analysverktyg för planering kan vara:
Om:
Så:
För att:
Om man skriver in dessa för varje steg så kan det bli lättare att se syftet med stegen.
Ex!
Om… lärarna ska öka sin kompetens inom assisterande teknik
Så… måste de träna praktiskt på detta i undervisningssituationen
För att… de ska kunna se effekten hos eleverna och kunna praktiskt tillämpa det inkluderande i allt annat. Det räcker inte med en föreläsning och workshop. (För allt ska helst vara baserat på beprövad erfarenhet eller forskning/vetenskaplighet)
När ni kommit fram till "Så..." kan ni sedan arbeta fram HUR ni ska strukturera detta vidare ex. via kontinuerliga workshops, mer tid, teachmeet, skugga varandra mm. VEM/VILKA ska driva arbetet och NÄR?
Viktigt att tänka på är följande:
hur alla ska bli delaktiga i processen,
hur processen ska hållas vid liv,
vilka förutsättningar som krävs på kort respektive lång sikt för att utbildningen och utvecklingsinsatserna ska kunna genomföras samt
vad vetenskap och beprövad erfarenhet lyfter fram som betydelsefullt i genomförandet.
Stöd
Verksamhetsnära IT-pedagogs och central IKT-pedagogs stöd
Bollplank att ta fram hur arbetet kan organiseras och struktureras.
Resursstöd
Diskussionsforum
Nedan kan ni rektorer dela med er av era erfarenheter som berör denna del av processen. Ex. tips och fallgropar på hur du som rektor tillsammans med berörda formulerar HUR ni ska organisera och strukturera arbetet.