Genomförande

Tankar

Genomförande, uppföljning och avstämningsperioder

Med jämna mellanrum behöver vi se tillbaka på och sammanfatta det som pågår för att försäkra oss om att insatserna leder mot planeringens mål. Vi behöver också stämma av om vi fortfarande fokuserar på det vi prioriterar för att utvecklingen ska bli långsiktig. Om vi kontinuerligt reflekterar och dokumenterar svårigheter och framgångar i genomförandet samt eventuella justeringar under arbetets gång har vi ett underlag för utvärdering av insatserna. Det bidrar även till ett kollegialt lärande i arbetslaget.

Hur blev det?

När insatserna är genomförda vill vi förstås veta vilka effekter de haft. Vi värderar därför resultaten i förhållande till de nationella målen, de genomförda insatserna och de förväntade effekterna. Vi avsätter tid för att granska vad som har gjorts och vad det har lett till utifrån frågan vi ställde, ”Vad vill vi ska hända?”. Först därefter kan vi formulera hur vi ska gå vidare.


Stöd

Verksamhetsnära IT-pedagogs och central IKT-pedagogs stöd

  • Genomföra fortbildningsinsatser



Resursstöd


Diskussionsforum

Nedan kan ni rektorer dela med er av era erfarenheter som berör denna del av processen. Ex. tips och fallgropar på hur det går/gått och vad som kan vara bra att tänka på till nästa gång. Dela även med er av saker som har gått fantastiskt.