Analys

Tankar

Var hittar jag resultatet?

Du hittar resultatet i ett Google kalkylark namnat "Arbetsmaterial" i den delade enheten "Varje elevs bästa skola" - digital certifiering som du även hittar nedan. I kalkylarket kan du även filtrera resultatet, du ser de olika filtreringarna i de olika arbetsbladen.

Vem ska analysera skattningen?

Förslagsvis IKT-gruppen (dvs en representant från varje arbetslag samt en per olika yrkeskategorier ex. bibliotekarie, IKT-pedagog, ledning, EHT osv). Finns där ingen IKT-grupp så är det ett bra första steg att skapa en sådan. Viktigt att skapa delaktighet i hela personalgruppen också.

När ska den analyseras?

Direkt efter genomförandet kan du öppna kalkylarket och se resultatet. För att så snabbt som möjligt komma igång med arbetet bör resultatet analyseras inom kort.

Hur ska den analyseras?

Titta på de olika delarna av analysens områden och diskutera vad som kan behöva utvecklas, ni känner er verksamhet bäst. Ta hjälp av modulstödet för att få exempel på utvecklingsområden och insatser.

IKT-grupp visar översikten på analysen (kalkylarket) för sina arbetslag/grupper och diskuterar vilket område som bör prioriteras och varför, ta med tankarna till IKT-mötet. IKT-gruppen arbetar sedan vidare med dessa och bestämmer sedan vilken/vilka områden som ska utvecklas.

Behöver jag ta med detta i min budget?

Om insatsen innebär att skolan behöver uppdatera och köpa in fler enheter, hörlurar, projektorer. Så behöver det föras in i budgeten som en återkommande kostnad. Det kan också vara att ni väljer att satsa på ett digitalt läromedel och då behöver det tas med i budgeten. Tänk på livslängd och avskrivningsperiod på befintliga enheter också!

Stöd

Verksamhetsnära IT-pedagogs och central IKT-pedagogs stöd

• Finns med som stöd och vid analysen av vilka områden som behöver utvecklas och hur det kan göras. Skolledning tar sedan beslut vilken/vilka som ska utvecklas.

Delad enhet - självskattning

Nedan hittar du formuläret till självskattningen, hur du delar ut självskattningen samt resultatet av självskattningen.

Diskussionsforum

Nedan kan ni rektorer dela med er av era erfarenheter som berör denna del av processen. Ex. tips och fallgropar på hur du som rektor analysera självskattningen på bästa sätt.